Rabu, 12 Ogos 2009

Influenza (Dugaan Allah)

Aku serabut la.....badan rasa lain jer....dah ler kepala agak2 pening-pening dengan pulak selsema..aik entah ler...dah makan ubat tapi ok lagi....takde ape yang perlu di risau pun walau pun bermacam-macam kes H1N1..dengar citer fakulti aku dah 2 orang positif H1N1 tapi yang kena selsema ramai la....tengok sekarang semua pakai penutup mulut jer....mesti benda ni dah merebak dah....aku berharap aku tak kena la benda 2....selsema 2 biasa la....mintak jauh kan sangat...bak kata kawan aku abidah ( Insyalah takde ape.....kita kan solat...dalam sehari kita cuci ( berwuduk ) lima kali sehari...makna nya insyallah di jauhkan dari bencana itu).....betul gak kata kawan aku ni.....tapi aku teringat satu cerita ustaz masa sekolah dulu ,,,dia cakap kalau bala Allah ni tak memilih ,org beriman ker ,orang baik ker, semua kena Allah bagi peringatan..kat hambanya agar kita lebih bersyukur dan menilai apa yang Allah uji hambanya.
Erm entah la...semakin hari semakin risau aku di buatnya kes macam ni.....ari 2 aku g ceramah Prof Dr Harun Din kat masjid negeri.....macam-macam beliau kupas kan tetapi aku tertarik pada satu kenyataan beliau tentang isu H1N1 ,beliau menyenaraikan 5 significant terjadi benda macam ni berdasarkan ayat alquran ,
  • Allah anugerahkan jalan penyelesaian dengan ketakwaan yang sebenar.
  • Allah janji bagi rezeki setiap manusia .
  • Allah permudahkan segala kesusahan mereka
  • Allah buang segala kejahatan daripada Hambanya
  • Allah besar dan gandakan pahala kepada mereka
Dari situ aku faham sebab Allah sayang hambanya lah belaiu menguji keimanan hambanya dengan segala macam cabaran dan rintangan di sebabkan ada benda tersembunyi yang Allah janjikan.....
Fikir-fikirkan

Tiada ulasan: